Home \ Edukacja i komunikacja
 

Jak napisać horror.

 

Opowiadania o horrorze są zabawne zarówno dla pisania, jak i czytania. Dobry horror powinien cię przerazić, niesmak lub powodować koszmary. Horrory wymagają od czytelników, aby wierzyli w to, co czytają na tyle, aby bać się lub obrzydzać. Czasami nie jest łatwo napisać opowiadanie. Podobnie jak każdy fikcyjny gatunek, możesz nauczyć się horroru, opowiadając dobrze historię, cierpliwie pisząc i nie poddając się przy pierwszej porażce.

              

Procedura .

    

  Część 1      Jak zrozumieć horror  .

    
     
  1.            1      Bądź świadomy subiektywnej natury opowieści grozy. Podobnie jak komedia, horror jest stosunkowo skomplikowanym gatunkiem piszącym, ponieważ to, co jedna osoba może przestraszyć na śmierć, pozostawi trzecią osobę zupełnie zimną. Ale jak dobre dowcipy i dobre horrory, mistrzowie tego gatunku pisali wiele razy. Chociaż twoja historia może nie przyciągać wszystkich czytelników, albo wszyscy możesz się bać, z pewnością będzie przynajmniej jeden z nich, który polubi twoje pisanie.        
  2.  
  3.             2      Przeczytaj historie grozy. Zapoznaj się z tym gatunkiem, czytając różne przykłady opowieści grozy, od klasycznych opowieści o duchach po współczesną literaturę. Stephen King, znany pisarz horroru, powiedział: "Jeśli chcesz być dobrym pisarzem, musisz czytać i pisać jak najwięcej." Pomyśl o historiach o duchach i miejskich legendach, które opowiadałeś znajomym przy ognisku lub czytasz w szkole lub na otwartej przestrzeni. czas. Możesz wypróbować określone zadania, takie jak: 
       
    • "Łapa małpy", XVIII-wieczna opowieść o horrorze Williama Wymarara Jacobsa na temat trzech strasznych życzeń, jakie spotkały magiczną małpę.  
    •  
    • "The Tell-Tale Heart", wielka horror Edgara Allana Poe. Psychologicznie niepokojąca opowieść o morderstwie i duszach.  
    •  
    • Wariacja Neila Gaimana o klasycznej rymowance "Humpty Dumpty" w "The Case of Four and Twenty Blackbirds".  
    •  
    • Zrobiłbyś wielki błąd, gdybyś nie przeczytał horroru o mistrzu Stephena Kinga. Napisał ponad 200 krótkich opowiadań i używa różnych metod, aby przestraszyć swoich czytelników. Istnieje wiele list najlepszych horrorów na świecie, ale powinieneś przeczytać "Moving Finger" lub "Children of Corn", aby poznać styl Stephena Kinga.
    •  
    • Współczesna pisarka Joyce Carol Oates napisała słynną historię "Where Are You Going", która wykorzystuje psychologiczny terror.  
    •  
           
  4.  
  5.             3      Przeanalizuj przykłady opowieści grozy. Wybierz jedną lub dwie historie, które podobały Ci się w czytaniu i zastanów się, jakich metod używają do osiągnięcia określonych celów. Skoncentruj się na środowisku, fabule, postaciach lub zwrotach akcji. Na przykład: 
       
    • W poruszającym palcu, Stepen King przedstawia przesłankę: człowiek, który widzi i słyszy poruszający ludzki palec, drapie się po łazience, a następnie obserwuje przez krótki czas. Mężczyzna próbuje uciec palcem, dopóki nie zostanie zmuszony do wstania i stawienia mu czoła. King wykorzystuje również inne funkcje, takie jak różne gry i wywiady między głównym bohaterem a jego żoną, które dodają do opowieści jeszcze więcej inspiracji napięć i namiętności.
    •  
    • W opowiadaniu Gdzie idziesz, gdzie byłeś? autor opisuje główną bohaterkę, dziewczynę o imieniu Connie, dając jej wgląd w jej codzienne życie, koncentrując się na jednym dniu, kiedy dwóch mężczyzn wraca do domu, gdy Connie jest w domu. Oates wykorzystuje dialog do budowania napięcia i strachu i pozwala czytelnikom doświadczać rosnącego przerażenia i strachu przed głównym bohaterem podczas konfrontacji z tymi mężczyznami. W obu opowieściach napięcie jest zaostrzone przez połączenie szoku i strachu oraz potencjalnie nadprzyrodzonych elementów (poruszających ludzkich palców) i psychologicznie niepokojących obrazów (mała dziewczynka, ona sama w domu z dwoma nieznajomymi).
    •  
                     
  6.  
             

  Część 2      Tworzenie opowieści o horrorze  .

    
     
  1.             1      Zastanów się, co Cię przeraża lub najbardziej odpycha. Pomyśl o strachu przed utratą rodziny, samotnością lub przemocą, lękiem przed klaunami lub demonami lub mordowaniem wiewiórek. Twój strach jest następnie przenoszony na stronę i możesz go użyć do przestraszenia czytelników.  
       
    • Napisz listę tego, czego najbardziej się boisz. Pomyśl o tym, jak byś się zachował, gdybyś musiał stawić czoła tym lękom.
    •  
    • Możesz także poprosić swoich znajomych i swoją rodzinę o to, czego najbardziej się boją. Poszukaj subiektywnych pomysłów na horrory.
    •  
           
  2.  
  3.             2      Zrób normalną sytuację i stwórz coś przerażającego. Innym podejściem jest podjęcie normalnej codziennej sytuacji, takiej jak chodzenie po parku, krojenie owoców lub odwiedzanie znajomych i dostarczanie im elementów grozy. Na przykład, aby znaleźć posiekane ludzkie ucho lub wyciąć owoc, z którego pochodzi palec lub macka, lub odwiedzić przyjaciela, który nie wie, kim jesteś lub mówi, że możesz być kimś innym, może zrobić dobrą opowieść o horrorze z normalnej sytuacji.  
       
    • Użyj swojej wyobraźni i stwórz horror o normalnej sytuacji lub aktywności.
    •  
           
  4.  
  5.             3      Użyj środowiska, aby podszyć się pod postaci z opowieści. Jednym ze sposobów na stworzenie sytuacji przerażającej jest ograniczenie bohaterów fabuły w ruchu i uniemożliwienie im ucieczki, aby stawić czoła swoim lękom i spróbować znaleźć wyjście.  
       
    • Zastanów się, która z zamkniętych przestrzeni jest najbardziej przerażająca. Gdzie chciałbyś zostać uwięziony?
    •  
    • Umieść swoich bohaterów w piwnicy, trumnie, opuszczonym szpitalu, wyspie lub opuszczonym mieście. Tworzysz natychmiastowy konflikt i zagrożenie, a od samego początku będziesz miał napięcie w historii.
    •  
           
  6.  
  7.             4      Niech bohaterowie ograniczają się w ruchu. Może twoja postać to wilkołak, który nie chce nikogo skrzywdzić, więc zamyka się w piwnicy lub zamyka się w pokoju, albo jest nieśmiałym człowiekiem, więc czuje w łazience upadek, unika łazienki przez tak długi czas , dopóki jego palec nie zacznie gonić całego domu i nie zmusi go do wstania, pójdź do łazienki i pozbądź się strachu.        
  8.  
  9.             5      Ćwicz skrajne uczucia dla czytelników. Ponieważ gatunek horroru zależy od subiektywnych odczuć czytelnika, powinieneś być w stanie wnieść kilka niezwykle silnych uczuć do czytelnika, na przykład: 
       
    • Wstrząs: Najprostszym sposobem, aby przestraszyć czytelnika, jest zszokowanie ich i stworzenie końca pełnego odwracających, nagłych, niepokojących momentów strachu. Ale wywoływanie strachu przez szok może prowadzić do tanich scen, które są często przewidywalne, więc musisz uważać, aby naprawdę przestraszyć czytelnika.
    •  
    • Paranoja: uczucie, że coś jest nie tak, co może wywołać wielką troskę czytelnika i spowodować, że zacznie wątpić w otoczenie. Kiedy nauczysz się pracować z paranoją, czytelnik będzie także wątpił w swoje własne poglądy na temat świata. Ten rodzaj strachu jest świetny do budowania napięcia i psychologicznych horrorów.
    •  
    • Terror: Ten typ lęku to okropne uczucie, że coś się wydarzy bardzo źle. Strach działa świetnie, gdy czytelnik jest w stanie dobrze połączyć się z historią i zaczyna dbać o swoje postacie i obawy, że coś złego im się stanie. Nie jest łatwo czytelnikowi podnieść ten strach, więc historia najlepiej rozwinąć, aby przyciągnąć do niego czytelnika. Jeśli tak się stanie, ten strach sprawi, że czytelnicy Twojej historii nie będą mogli się oderwać.
    •  
           
  10.  
  11.             6      Użyj przerażających detali, aby dodać jeszcze więcej strachu do swojej opowieści. Stephen King twierdzi, że istnieje kilka kluczowych sposobów, aby stworzyć uczucie horroru w historii, które spowoduje różne reakcje na czytelnika.  
       
    • Możesz zaangażować się w obrzydliwe szczegóły, takie jak zepsuta głowa przewijająca się po schodach, albo coś paskudnego i zielonego, co postać ląduje na twoich rękach, lub, na przykład, sytuacja, w której postać kończy się w kałuży krwi.
    •  
    • Używaj nadprzyrodzonych szczegółów (lub strachu przed nieznanymi lub niemożliwymi), takich jak pająki o rozmiarach pająków, ataki zombie lub kosmita, który złapie cię w ciemnym pokoju.
    •  
    • Używaj przerażających detali psychologicznych, takich jak postaci, które znajdują w domu kolejną wersję siebie lub postacie, które cierpią na paraliżujące koszmary, które dają im poczucie rzeczywistości.
    •  
           
  12.  
  13.             7      Utwórz scenorys. Gdy znajdziesz główne założenie swojej opowieści i otoczenia, ustal ekstremalne emocje, które chcesz podkreślić i zdecyduj, jakich informacji użyjesz w opowieści. Następnie utwórz podstawowy zarys historii. 
       
    • Możesz użyć piramidy Freytagów, aby stworzyć zarys, który zaczyna się od opisu otoczenia i jednego dnia w życiu głównej postaci i przenosi się do konfliktu głównego bohatera (palcowy palec w łazience, dwóch mężczyzn w samochodzie), później przenosi się do budowania napięć i akcji , gdy główny bohater próbuje rozwiązać konflikt lub uciec, ale napotyka na kilka przeszkód. Następnie historia osiąga punkt kulminacyjny, a następnie spada w wolniejszą akcję, gdy konflikt zostaje rozwiązany - zmienia postać lub (w przypadku jakiegoś horroru) umiera z okrutnej śmierci.
    •  
           
  14.  
             

  Część 3      Rozwiń swoje postacie  .

    
     
  1.             1      Upewnij się, że czytelnicy identyfikują się z postaciami i na nich polegają. Uczynisz to szczegółowo i opisasz ich codzienne czynności, relacje i opinie na temat świata.  
       
    • Określ wiek i zawód swojej głównej postaci.
    •  
    • Określ stan głównej postaci.
    •  
    • Wskaż, w jaki sposób postać widzi świat (cynik, sceptyk, lęk, radość, równowaga).
    •  
    • Dodaj szczegółowe informacje. Upewnij się, że twoja postać ma niepowtarzalny wygląd i daj jej interesującą fryzurę lub bliznę, lub pomyśl o odchyleniu od jej zwykłego wyglądu lub wykonania (ciekawe ubrania, biżuteria, fajka lub różdżka). Możesz także zawęzić znak w języku, którego używasz. W ten sposób można również rozróżnić poszczególne znaki i uczynić je bardziej interesującymi dla czytelników.
    •  
    • Kiedy czytelnik identyfikuje się z główną postacią, staje się dla nich ich własnym dzieckiem. Będą z nią sympatyzować i będą chciały rozwiązać swój konflikt, zdając sobie sprawę, że jest mało prawdopodobne, aby odniosła sukces. To napięcie między tym, co czytelnik sobie życzy, a tym, co może pójść źle, będzie dalej pogłębiało twoją historię i zapewniło, że czytelnicy nie odejdą od tego.
    •  
           
  2.  
  3.             2      Przygotuj złe rzeczy, które staną się Twoją postacią. Większość opowieści grozy jest pełna strachu i tragedii, bez względu na to, czy twoja postać jest w stanie przezwyciężyć strach, czy nie. Historia, w której dobrzy ludzie robią po prostu dobre rzeczy, jest dla wielu dobra, ale nikogo nie przeraża. Tragedie i złe rzeczy, które spotykają dobrych ludzi, są nie tylko bardziej realistyczne dla czytelnika, ale także wywołują uczucie napięcia.  
       
    • Jeśli chcesz stworzyć konflikt w życiu postaci, musisz narazić go na niebezpieczeństwo, czy to poruszający palec, dwoje obcych w samochodzie, morderczy klaun, czy tajemnicza małpa.
    •  
    • Na przykład w historii Moving Finger jest główną postacią, mężczyzna Howard, mężczyzna w średnim wieku, który lubi oglądać konkurs Jeopardy TV, ma wygodne relacje z żoną i żyje zwyczajnym i spokojnym życiem klasy średniej. King jednak nie pozwoli czytelnikom poczuć się komfortowo i przyjemnie w życiu tej głównej postaci, gdy tylko ruchomy palec pojawi się w łazience Howarda. Odkrycie zadrapań w łazience i kolejne próby Howarda, by go uniknąć za wszelką cenę lub zniszczyć go, tworzą opowieść, która sprawia, że ​​normalne życie zwykłego człowieka jest horrorem ze strachu przed nieznanym i niemożliwym.
    •  
           
  4.  
  5.             3      Pozwól swoim bohaterom popełniać błędy i pomyłki. Gdy pojawi się problem lub zagrożenie zagrażające twojej postaci, musisz się upewnić, że dana osoba źle reaguje na to zagrożenie, a jednocześnie będzie przekonana, że ​​zachowuje się poprawnie.  
       
    • Ważne jest, aby stworzyć wystarczająco motywacji, aby postać uznała, że ​​jej błędne decyzje są właściwe, a nie tylko głupie i niewiarygodne. Atrakcyjna młoda dziewczyna, która obserwuje dziecko i reaguje na morderczego maniaka w masce, nie wchodząc na telefon, by zadzwonić na policję, ale w ciemny, głęboki las, działa nie tylko głupio, ale także niesamowicie czytelnie.
    •  
    • Ale jeśli twoja postać robi coś wiarygodnego, ale wciąż jest wadliwa i źle reaguje na takie niebezpieczeństwo, czytelnik będzie skłonny przyznać, że naprawdę podjęła decyzję.
    •  
    • Na przykład w historii Stephena Kinga, Moving Finger, Howard postanowił nie mówić swojej żonie o drapaniu palcem w łazience, ponieważ myśli, że ma halucynacje, lub że dźwięki emitują mysz lub inne zwierzę uwięzione w łazience. Historia uzasadnia to wyjaśnienie faktem, że Howard zasadniczo zachowuje się dokładnie tak, jak większość ludzi miałby w jego sytuacji, gdyby wielokrotnie słyszeli dziwne dźwięki lub widzieli dziwne rzeczy: to nic konkretnego, mam tylko halucynacje, wszystko mi się wydaje.
    •  
    • W późniejszym czasie Howard postanawia wpuścić żonę do łazienki i nie mówi jej nic o ruchomym palcu toalety, więc historia bawi się postrzeganiem rzeczywistości głównego bohatera i sugeruje, że naprawdę jest możliwe, że jego poruszający palec naprawdę wydaje się.
    •  
           
  6.  
  7.             4      Określ, co jest głównym bohaterem. Stawką dla głównej postaci jest to, co może nadejść, gdy opowieść zostanie błędnie podjęta lub się pomyli. Jeśli czytelnik nie wie, o co chodzi w przypadku konfliktu głównego bohatera, nie będzie się bał, że postać będzie w błędzie. Dobra opowieść o horrorze polega na wywoływaniu skrajnych emocji, takich jak lęk i lęk, które można osiągnąć, tworząc skrajne emocje u głównych bohaterów. 
       
    • Strach buduje postać, a czytelnik zdaje sobie sprawę z tego, co może stracić, kiedy się myli. Jeśli twoja główna postać postanowi przeciwstawić się morderczemu klaunowi na ziemi lub dwóm mężczyznom w samochodzie, czytelnik musi zdać sobie sprawę z tego, co może stracić, jeśli będzie to zła decyzja. Idealnie powinno być wielkie niebezpieczeństwo, takie jak utrata rozumu, utrata niewinności, niebezpieczeństwo śmierci lub utrata kogoś, kto jest bardzo ważny dla głównej postaci.
    •  
    • W przypadku opowieści króla główna bohaterka obawia się, że kiedy poruszy palcami, może stracić rozum. Stawką jest tak wiele, a czytelnik od samego początku wie o tym jasno. Kiedy więc Howard zdecyduje się wstać z poruszającym palcem, czytelnicy obawiają się, jak się okaże i jak Howard odniesie sukces lub czeka na niego wielka strata.
    •  
           
  8.  
             

  Część 4      Stwórz straszny punkt kulminacyjny i zamień się w fabułę  .

    
     
  1.             1      Manipuluj czytnikiem, ale nie masz za dużo. Czytelnicy mogą być zdezorientowani lub przerażeni, ale nie oboje. Kiedy oszukujesz ich i manipulujesz nimi z ukrycia, zmieniając cechy charakteru lub ujawniając spisek, który tylko prowadzi do napięcia, możesz zniszczyć strach i niepokój, które czujesz.  
       
    • Wskaż kulminację opowieści, podając niewiele szczegółów i informacji, takich jak znak butelki, który ostatecznie będzie używany przez głównego bohatera, lub dźwięk głosu w pokoju, który później oznaczy nadprzyrodzone stworzenie, lub nawet naładowany pistolet pod poduszką, który później się wystrzeli lub główna postać będzie mogła go użyć.
    •  
    • Zbuduj napięcie, naprzemiennie zmieniając dziwaczne i ekscytujące momenty w ciche, spokojne chwile, w których twoja postać odpocznie i poczuje się bezpiecznie. Następnie przywróć napięcie, angażując głównego bohatera konfliktu, aby zapewnić, że konflikt stanie się jeszcze poważniejszy lub bardziej groźny.
    •  
    • W poruszającym palcu, King osiąga Howarda, który przestraszy jego palec, a następnie prowadzi względnie normalną rozmowę z żoną i patrzy na konkurs Jeopardy i mówi, że jego palec w łazience wydaje się i to nic ale później, oczywiście, dowiaduje się, że kiedy otwiera drzwi do łazienki, jego palec jest tam, jest znacznie dłuższy niż wcześniej i porusza się znacznie szybciej niż wcześniej.
    •  
    • King stopniowo buduje napięcie zarówno w charakterze, jak i czytelniku, stwarzając zagrożenie, a następnie pozostawiając go zacienionym przez resztę historii. Jako czytelnik wiemy, że oznacza to coś bardzo złego, a teraz jesteśmy w stanie obserwować, jak Howard próbuje uciec palcem i ostatecznie zmierzyć się z nim.
    •  
           
  2.  
  3.             2      Dodaj historię do końca historii. Dobra zmiana na końcu horroru może znacznie ulepszyć fabułę, więc ważne jest, aby stworzyć zwrot, który wyjaśnia niewyjaśnione rzeczy związane z konfliktem głównego bohatera, ale pozostawia jedno z głównych pytań w powietrzu, aby skłonić czytelnika do użycia wyobraźni.  
       
    • Chociaż powinieneś upewnić się, że historia jest satysfakcjonującym zakończeniem, nie powinieneś też zamykać jej tak, aby czytelnicy nie mieli o czym myśleć i pozbyć się poczucia niepewności po przeczytaniu opowiadania.
    •  
    • Powinieneś upewnić się, że główny bohater ma świadomość konfliktu i jak rozwiązać konflikt. To objawienie powinno być rezultatem stopniowej gradacji napięcia w całej opowieści i powinno przedstawiać czytelnikowi poczucie prawdziwego wyzwolenia.  
    •  
    • W ruchomym palcu, pojawia się moment, w którym pojawia się Howard, gdy odkrywa, że ​​jego palec może być znakiem niebezpieczeństwa lub zła na świecie. Policjant, który przybywa, aby go aresztować, gdy narzekają jego sąsiedzi i hałas, stawia ostatnie pytanie z konkursu Jeopardy, z kategorii "Niewyjaśnione": "Dlaczego złe rzeczy są zawsze najbardziej odpowiednimi ludźmi?" Policjant zwraca się do zamkniętej toalety, w której Howard złożył tchórza palec i "rozważ wszystko", zanim zdecydujesz się otworzyć toaletę i spojrzeć w twarz niewytłumaczalnego i nieznanego.
    •  
    • W tym celu czytelnik nie będzie wiedział, co widzą policjanci w toalecie i czy palec jest prawdziwy, czy jak to było w powieści Howarda czy halucynacji. W ten sposób możliwe jest osiągnięcie otwartego końca bez zbytniego dezorientowania czytelnika lub zbytniego zaskakiwania.
    •  
           
  4.  
  5.             3      Unikaj stereotypów. Tak jak w każdym innym gatunku i horrorze, istnieje mnóstwo tropiku i stereotypów, za które należy unikać za wszelką cenę napisania wyjątkowej i interesującej opowieści. Od znanych obrazów, takich jak mordowanie klaunów w ziemi, po samotną dziewczynę, która ogląda dzieci w domu i po frazie typu "Nie patrz za siebie" lub "Wszyscy tu umieramy", są klisze, które mogą zepsuć historię.  
       
    • Upewnij się, że stworzysz opowieść, która będzie dla ciebie osobiście okropna lub spróbujesz dodać ciekawy zwrot do horroru, takiego jak wampir, który lubi ciasta zamiast krwi lub człowieka uwięzionego w pojemniku na śmieci, umieścić w trumnie.
    •  
    • Pamiętaj, że zbyt wiele krwi i przemocy może nie być przerażające dla czytelnika, zwłaszcza jeśli ta sama pula krwi w opowiadaniu powtarza się kilka razy. Oczywiście, dobrze jest mieć przerażające i obrzydliwe szczegóły w opowiadaniu, ale powinieneś upewnić się, że szczegóły mają jakiś sens i dać czytelnikowi kilka uczuć zamiast po prostu znudzić się.  
    •  
    • Innym sposobem na uniknięcie klisz jest skoncentrowanie się na tworzeniu przeszkadzających stanów umysłów głównych postaci, a nie na obrazach krwi i obrzydliwych szczegółach. Wspomnienia obrazowe u czytelników często nie pozostawiają głębokiego śladu, ale efekt, który pozostawia im psychologicznie niepokojące szczegóły, jest często bardziej wyraźny. Staraj się skupić na wyobraźni swoich czytelników i tworzyć niepokojące obrazy przy użyciu stanów, w których znajdują się twoje postacie.  
    •  
           
  6.  
             

  Część 5      Przejdź przez swoją historię  .

    
     
  1.             1      Przeanalizuj język, którego używasz. Poznaj pierwszą wersję horroru i skoncentruj się na zdaniach, w których masz wiele przymiotników, rzeczowników lub czasowników. Być może lubisz używać jednego przymiotnika, na przykład "czerwony" do opisu krwi. Możesz spróbować użyć innych słów, takich jak "karmazynowy" lub "purpurowy", aby opis był bardziej interesujący. 
       
    • Wyciągnij słownik synonimów i zastąp wszystkie zbędne słowa ich synonimami, aby nie powtarzać tych samych słów.
    •  
    • Język i wybór słów powinien dobrze pasować do charakteru twojej postaci. Młoda dziewczyna może mówić inaczej niż mężczyzna w średnim wieku. Kiedy stworzysz dobry słownictwo i ekspresję dla swojej postaci, aby pasowała do jej osobowości i światopoglądu, sprawisz, że postać będzie bardziej godna zaufania.
    •  
           
  2.  
  3.             2      Przeczytaj swoją opowieść na głos. Możesz przeczytać ją przed lustrem lub przeczytać ludziom, którym ufasz. Historie o horrorach zaczęły pojawiać się jako słowa mówione, które ludzie ogłuszali przy ognisku, więc możecie z niego korzystać. Kiedy przeczytasz swoją opowieść na głos, dowiesz się, czy jest wystarczająco szokująco, czy rozwija się z odpowiednią prędkością i czy zawiera wystarczająco dużo strachu i paranoi. Dowiesz się również, czy twoje postacie zachowują się poprawnie, są wiarygodne, a czytelnicy mogą się z nimi identyfikować. Ponadto dowiesz się, czy inni ludzie uważają, że twoi bohaterowie w odpowiedni sposób rozwiązują swoje konflikty. 
       
    • Jeśli masz trudne dialogi, dowiesz się głośno i zobaczysz, czy twoje postacie mówią naturalnie i wiarygodnie.
    •  
    • Jeśli twoja historia ma na końcu odwrócenie, strzeż się odpowiedzi czytelników i słuchaczy, aby sprawdzić, czy twój koniec działa sprawnie, czy nadal nad tym pracuje.
    •  
           
  4.  
             

Ostrzeżenie .

                  

Rzeczy, których potrzebujesz .

               (21)                    
Edukacja i komunikacja popularny:
Jak skupić się na nauce.

Jak pomóc bezdomnym.

Jak napisać list z gazetą.

Jak pisać poezję haiku.

Jak narysować wykres równania kwadratowego.

Jak połączyć Facebooka z Twitterem.

Jak stworzyć własny magazyn.

Jak obliczyć zawartość prostokąta.

Jak nawiązać połączenie konferencyjne.

Jak pisać poezję haiku.

How to say love you in Hindi.

Jak prowadzić zabawną i interesującą rozmowę SMS ową.

Dowiedz się, czy ktoś zablokował Cię na Facebooku.

Jak zacząć pisać książkę.

Jak zostać pisarzem.

Jak szybko nauczyć się hiszpańskiego.

Jak napisać książkę dla dzieci.

Aby dodać znajomych do Facebooka.

Jak obliczyć najmniejszy wspólny mianownik.

Jak korzystać z tego, oni są.

Jak używać terminów gorsze i najgorsze.